Fantom написав:Все! Кердык!! Нет спецов!!!
Досі я вважав себе дуже нудною людиною. Бачу, що помилявся...
Оскільки питання безномерних агрегатів, зтертих Часом номерів рами та понівечиних зваркою номерів кузова постає досить регулярно, спробую систематизувати правову інформацію з цього питання. Цитуватиму першоджерела із скороченнями аби „злити зайву воду” з формулювань. Доречно, мабуть, почати з визначення статусу генерального доручення на керування та розпорядження ТЗ.
Отже, в далекому селі ви знайшли „Бобік” чи „Буханець”, який може пересуватись без сторонньої допомоги і коштує прийнятні для вас гроші. І навіть має техпаспорт та талон ТО!
Всі задоволені: хазяїн близький до того, щоб нарешті здихатись свого старого „коня” чи „вола”, а ви нарешті ось-ось матимете можливість залізти в омріяне Багно. Треба якось оформити купівлю. Несміливі закиди щодо „зняття з обліку” не викликають захвату ні у вас, ні, тим більше, в хазяїна. Доручення робиться набагато швидше... Хазяїн щиро переконує в тому, що „та там все в порядку!” і в той момент сам у це вірить. І ви хочете йому вірити. І вірите. Результатом є доручення на право керування та розпорядження ТЗ років на 15-20.
Далі починається щоденна експлуатація з періодичними перевірками документів та проходженням ТО.
„Правила дорожнього руху” говорять:
"2.1. Водій механічного транспортного засобу повинен мати при собі:
б) реєстраційний документ на транспортний засіб, а у разі відсутності в транспортному засобі його власника, крім того, - свідоцтво про право спільної власності на цей транспортний засіб чи тимчасовий реєстраційний талон."
«ПРАВИЛА державної реєстрації та обліку автомобілів, автобусів…» уточнюють, що:
"6. Транспортний засіб, що належить декільком фізичним або юридичним особам (співвласникам), право власності яких на цей засіб підтверджується одним з визначених пунктом 8 цих Правил документом, реєструються за одним із них.
У графі "Особливі відмітки" свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу (технічного паспорта) щодо іншого співвласника може бути зроблено запис: "____________________________________________________________________
(прізвище, ім'я, по батькові або найменування юридичної особи)
має право керувати (експлуатувати) та є співвласником".
За письмовою заявою власника транспортного засобу - фізичної особи про надання права керування цим транспортним засобом іншій фізичній особі (за умови пред'явлення документів, що посвідчують особу власника та цю особу) підрозділом ДАІ видається тимчасовий реєстраційний талон на термін, зазначений у заяві. При цьому в графі "особливі відмітки" тимчасового реєстраційного талона робиться запис "Дійсний до _______ за наявності свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу /технічного паспорта/ серія
____N________". Заява подається власником транспортного засобу особисто
або уповноваженою ним особою.
8. Реєстрація транспортних засобів здійснюється на підставі заяви власника, поданої особисто, і документів, що посвідчують його особу, правомірність придбання транспортного засобу.
Такими документами можуть бути:
довідка-рахунок;
договори, в тому числі угоди, укладені на товарних біржах;
копія рішення суду;
довідка органу соціального захисту населення;
акт приймання-передачі транспортного засобу;
посвідчення митного органу;
договір фінансового лізингу.
15. …Технічні паспорти і технічні талони старого зразка діють до
їх заміни на реєстраційні документи нового зразка.
Якщо власник транспортного засобу передав в установленному порядку право користування і (або) розпорядження ним іншій особі, їм видається підрозділами ДАІ тимчасовий реєстраційний талон на період дії документа, який підтверджує право користування і (або) розпорядження. При цьому у
графі "особливі відмітки" тимчасового реєстраційного талона
робиться запис "Дійсний до _________ за наявності свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу /технічного паспорта/ серія____N_________"."
Отже, «генеральне» доручення дає право лише зняти ТЗ з обліку та продати його і не є документом про право спільної власності, а отже не задовольняє вимогам Правил дорожнього руху.
Я і сам все життя їздив за дорученням, але віднедавна мені деякі інспектори почали робити зауваження: треба, мовляв, тимчасовий талон замість доручення». А останній техогляд я взагалі не зміг пройти доти, доки не привів хазяїна в МРЕВ і не зробив тимчасовий техталон.
Тепер перейдемо до, власне, номерів. В сиву давнину до техпаспорту могли записати якісь або навіть всі агрегати, як «б/н» - без номеру. А зараз в «ПРАВИЛАХ державної реєстрації та обліку автомобілів, автобусів…», затверджених Кабміном, написано:
"14. Під час проведення державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортні засоби підлягають огляду з метою звірення ідентифікаційних номерів складових частин транспортного засобу з номерами, зазначеними в наданих документа.
Державна реєстрація (перереєстрація) або зняття з обліку транспортних засобів без ідентифікаційного номера або із знищеними, пошкодженими (один чи кілька символів номера візуально не визначаються) чи підробленими (змінено один чи кілька символів номера, замінено панель (табличку) або частину панелі (таблички) з номером) ідентифікаційними номерами складових частин (кузова, шасі, рами, двигуна) не допускається.
У разі виявлення під час перереєстрації, зняття з обліку, проведення державного технічного огляду транспортного засобу факту відсутності (пошкодження) ідентифікаційного номера транспортного засобу або знищення чи підроблення ідентифікаційного номера його складової частини (кузова, шасі, рами, двигуна) проводиться спеціальне або експертне дослідження ідентифікаційних номерів складових частин транспортного засобу з метою встановлення їх справжніх ідентифікаційних номерів. Якщо за результатами дослідження ідентифікаційні номери складових частин установити неможливо або після їх встановлення перевірко за наявними автоматизованими базами даних не підтверджується факт перебування у розшуку транспортного засобу чи його складових частин, підрозділ ДАІ, який проводив державну реєстрацію зазначеного транспортного засобу, надає у десятиденний термін після проведення дослідження департаменту Державтоінспекції МВС висновок (з доданням відповідних фотознімків місць знаходження ідентифікаційних номерів транспортного засобу чи його складових частин, а також результатів спеціального або експертного дослідження), на підставі якого відповідним підрозділом департаменту Державтоінспекції МВС надається висновок, у якому визначається необхідність (можливість) заміни зазначених складових частин у встановленому порядку або нанесення спеціальних індивідуальних номерів чи дублювання первинних ідентифікаційних номерів складових частин транспортного засобу.
Нанесення спеціальних індивідуальних номерів транспортного засобу чи складових частин зареєстрованих у підрозділах Державтоінспекції транспортних засобів здійснюється в разі неможливості встановлення первинних ідентифікаційних номерів складових частин або складання чи ремонту транспортних засобів використанням безномерних складових частин (кузова, шасі, рами, двигуна) на підставі заяви власника або уповноваженої ним особи. До заяви додаються відповідний висновок підрозділу департаменту Державтоінспекції МВС, акт спеціального чи експертного дослідження ідентифікаційних номерів (з доданням відповідних фотознімків) та/або документи, що підтверджують придбання та встановлення безномерних складових частин чи номерної панелі.
Спеціалізованими підприємствами на підставі заяви власника або уповноваженої ним особи, документів, що посвідчують особу заявника, відповідно до оформленого висновку підрозділу департаменту Державтоінспекції МВС після проведення додаткової перевірки ідентифікаційних номерів складових частин транспортного засобу та звірення наявних документів спеціальним приладом, який забезпечує автоматичне, чітке та однотипне відтворення структурної комбінації символів, наноситься (дублюється) на транспортний засіб
чи його складові частини ідентифікаційний або спеціальний індивідуальний номер транспортного засобу згідно з методикою, визначеною МВС.
Після нанесення (дублювання) ідентифікаційних або спеціальних індивідуальних номерів транспортного засобу чи його складових частин до реєстраційних документів та автоматизованої бази зареєстрованих транспортних засобів у встановленому МВС порядку вносяться відповідні відмітки про місця нанесення та структурну комбінацію символів."
У випадку із "дорученням" головна незручність, як на мене, полягає в тому, що всілякі експертизи та нанесення "альтарнативних" номерів доведеться робити за місцем постійної реєстрації машини. Хоча, можливо я і помиляюсь.
Перед тобою два законних шляхи: ініціювати всю цю мульку самому або чекати, коли за тебе це зробить дуже вже прискіпливий ДАІшник.
Якщо десь помилився, то буду за виправлення, доповнення та інше.